Kategorier

Vi knekker sju solmyter

Vi har ikke så mange solrike sommerdager i Norge. La oss derfor nyte sol og varme når vi har muligheten, men i passelige doser. Intens sol er nemlig årsak nummer én til solbrenthet, tidlige rynker og hudkreft. Heldigvis er det fullt mulig å kunne nyte sola uten å utsette deg for risiko. Som en hjelp til å ta vare på huden og minske risikoen for alvorlige hudskader, tar vi for oss noen vanlige myter her.

En pause i skyggen er lurt midt på dagen.

Myte 1: Solkrem er den beste måten jeg kan beskytte meg i sola.

Solkrem er ikke det eneste – og ikke engang det første – du bør tenke på for å beskytte deg. Solbeskyttelse handler om mye mer. Den beste måten er å minske tiden du er i de mest intense solstrålene midt på dagen, og ta noen behagelige pauser i skyggen. Dessuten bør du la huden få hvile fra sola ved å ha på lette klær og noe på hodet. Solkrem bør være et supplement til annen solbeskyttelse, og pass da på å smøre godt på hud som ikke er beskyttet på andre måter.

 

Myte 2: Solbeskyttelse er bare viktig for barn og unge.

Det er absolutt viktig å beskytte barna, så de lærer gode solvaner og unngår mange episoder med solbrenthet videre. Men solskader som kan føre til både tidligere rynker, pigmentflekker og hudkreft, kan skje gjennom hele livet. Det aller meste av soleksponeringen får vi etter at vi fyller 18 år. Kroppen har en fantastisk evne til å reparere skader selv, også solskader, men helt perfekt er dessverre ikke dette systemet vårt. Så når vi blir solbrent gjentatte ganger, «husker» huden skadene, og for noen kan dette tilslutt føre til hudkreft. Derfor er det aldri for sent å begynne å beskytte deg i sola.

 

Myte 3: Sola i Norge er ikke sterk nok til at vi blir solbrent.

Det er flere som blir solbrente i Norge enn på ferie i solrike land. Vi har ganske få solrike dager her i nord, men mange tilbringer mye tid ute og vil ha med seg mest mulig sol når den endelig er her. Da er det fort gjort å bli brent. Om sommeren i Sør-Norge eller på høyfjellet i mai kan sola være like sterk som for eksempel i Spania i april.

 

Myte 4: Jeg bruker høy solfaktor. Da kan jeg trygt sole meg uten å bli brent.

Tilleggsbeskyttelsen ved å bruke høy faktor er ikke så stor: Faktor 15 beskytter mot 93 prosent av strålene, faktor 30 mot 97 prosent og faktor 50 mot 98 prosent. UVA-beskyttelsen skal være minimum 1/3 av UVB-beskyttelsen.

Det viktigste når du bruker solkrem, å bruke nok, smøre på all bar hud – og uansett faktor ikke satse alt på solkremen. De fleste bruker nemlig altfor lite krem, og får langt dårligere beskyttelse enn solfaktoren tilsier. Bruker man solkrem riktig, kan den bidra til at du ikke så lett blir solbrent og at risikoen for føflekkreft minsker. Men den kan også gi falsk trygghet. Mange soler seg lenger med solkrem enn de ville gjort uten, og blir likevel solbrent. Selv om de ikke blir solbrent får de da en stor dose UVA-stråler, som både fører til tidligere rynker og i verste fall til hudkreft.

 

Myte 5: Jeg tar solarium før sydenturen for ikke å bli solbrent

I solarium er det omtrent seks ganger mer UVA og dobbelt så mye UVB som i sommersol på Østlandet. UVA-strålene gir rask brunfarge, men de herder ikke huden slik som utesola gjør. I et solarium soler du også hele kroppen på en gang, og får en stor dose UVA-stråler. Visste du at når solstrålene i Norge er på det aller sterkeste er UV-indeks 6-7, mens styrken i et lovlig solarium er på rundt 12? Det er like høyt som på Kanariøyene og rundt Ekvator om sommeren.

 

Myte 6: Jeg trenger mye sol for å få vitamin D

Det er sant at vi trenger sol for å få vitamin D, men det er få minutter i sommersol som skal til. Og når kroppen har fått nok, starter den med å bryte ned vitamin D, så det hjelper ikke å være lenge i sola. Vi trenger heldigvis ikke å risikere hudkreft for å få vitaminet. Folk flest som nyter sommerdager ute, får nok sol til å dekke behovet. Det er heller ikke om sommeren vi nordboere har lite vitamin D, men på senvinteren. I vinterhalvåret er det derfor viktig å få vitaminet gjennom kosten – som fet fisk, tran eller annet vitamin D-tilskudd.

 

Myte 7: Solbrun hud er et tegn på sunnhet

Selv om vi liker å tro det, så er det ikke sånn. Når huden blir rød eller brun av sola, er dette et tegn på at den prøver å beskytte seg fra skadene sola gir. Rødfargen er faktisk et tegn på at arvestoffet (DNA) i hudcellene har blitt ødelagt. Heldigvis reparerer huden selv de fleste skadene, men dessverre ikke alle.

«Own Your Tone», sier den engelske kreftforeningen, og oppfordrer oss alle til å sette pris på vår egen, naturlige hudfarge. Det er en oppfordring vi i Kreftforeningen også gjerne stiller oss bak!

God sommer – nyt sola, men ikke bli solbrent! Du kan ha det hyggelig i skyggen også. Ta noen pauser fra de sterkeste solstrålene mellom kl. 12 og 15. Del gjerne ditt ‪#‎shyggelig ‬-bilde i sosiale medier (hyggelig i skyggen)