Kategorier

I dag er det Verdens aktivitetsdag. La det bli startskuddet for en mer aktiv hverdag!

Hverdagsaktivitet er fysisk aktivitet som vi får naturlig gjennom daglige gjøremål. Som å gå i trappen eller gjøre husarbeid. Leke med barn eller klippe gresset. Noe av det fine med hverdagsaktiviteten er at man får «gratis» trim, uten å tenke så mye over aktiviteten. Med mer hverdagsaktivitet kommer mange flere av oss langt på vei til minst 30 minutter mosjon pr dag. Det holder også forbrenningen oppe, og bidrar til å forebygge overvekt.  Med andre ord: Veldig bra for helsen.

Det høres lett ut også, å bevege seg litt mer hver dag. Likevel ser det ut til å være vanskelig i praksis. Bare en av fem voksne er så fysisk aktive som man bør være for å ha en god helse. Norske 15 åringer sitter mer stille enn sine besteforeldre. Snittvekten for Ola Nordmann har økt med ni kilo siden begynnelsen av 60-tallet. Mange av barna våre er også overvektige. Hovedårsaken er mindre hverdagsaktivitet og økt stillesitting.

Foto: Hege F. Andreassen

Foto: Hege F. Andreassen

Mange kjenner til at sukkersyke, høyt blodtrykk, hjerte- og karsykdommer og rygg- og leddplager er følgesykdommer av inaktivitet. Men det er mindre kjent at overvekt også øker risikoen for å utvikle flere kreftformer. I hovedsak gjelder det kreft i tykk- og endetarm, spiserør, nyre, bukspyttkjertel og livmor. Overvekt er faktisk en av de største risikofaktorene for kreft.

Vi i Kreftforeningen markerer Verdens aktivitetsdag i år med å synliggjøre hvilke muligheter man har til mosjon gjennom daglig gjøremål, og hvordan man kan tilrettelegge for dette. Gode turveier og aktivitetsområder i nærmiljøet har stor betydning for hvorvidt man fristes til å komme seg ut. Én time fysisk aktivitet for alle elever hver skoledag er et annet virkemiddel. Gode og trygge gang og sykkelveier til skole, sentrum og arbeidsplasser vil også gjøre det enklere for alle å få mer hverdagsmosjon. Her har politikerne en viktig oppgave.

Men vi kan gjøre mye selv også, og det som er fint med fysisk aktivitet er at det aldri er for sent å begynne! All bevegelse er bra, og litt fysisk aktivitet hver dag er mye bedre enn ingenting.

75 prosent av de som mosjonerer sjeldnere enn en gang hver 14.dag ønsker å komme i gang med regelmessig fysisk aktivitet. Det skjer ikke noe før du begynner, men du trenger ikke legge lista så høyt. Begynn i hverdagen – gå istedenfor å kjøre. Hvis du klarer å få med deg noen, blir det både lettere og sosialt å være aktiv. Bonusen er at du samtidig går i riktig retning for helsen.