I høst har vi hatt en konkurranse – Bloggere med solvett for unge som bruker mye solarium og som er aktive bloggere. Unge bloggere er en viktig målgruppe for oss. Følger du med en stund i den såkalte rosablogg-verdenen, vil du se at det er veldig mange som bruker solarium både blant de som skriver blogger og de som leser og kommenterer. Det skrives og pludres om moter, hverdagsliv, sminke, hud og hår. Og det er mange myter og meninger ute og går om sol og solarium.  At mange begynner tidlig med solarium, visste vi fra undersøkelser vi har gjort før. Jeg må innrømme at vi likevel ble overrasket over hva noen av dem forteller. De tar så MYE solarium! Og det er så viktig for mange å være VELDIG brun. Det er ganske skremmende. Norge er på verdenstoppen når det gjelder hudkreft, og de aller fleste av tilfellene har sammenheng med UV-stråling fra sol og solarium.

Er du brunere enn du føler deg?

Mange unge føler seg avhengig av å være brun. Illustrasjon: Susanne Karlsen, finalist i Blogger med solvett

Mange sier det å være brun gir selvtillit og oppmerksomhet. Det er ikke overraskende at ungdom er mer opptatt av hva som kan skje nå enn av hva som kan skje langt frem i tid. Men utsagn som at ”rynker og hudkreft er ikke noe problem – har du ikke hørt om Botox og cellegift?” sa oss likevel at her kunne det være bra med litt mer faktainformasjon…

De åtte finalistene har nylig avsluttet de fire solariumsfrie ukene. Blir det mindre hudkreft i Norge av at noen ungdommer ikke tar solarium i fire uker? Selvfølgelig ikke.  Men i løpet av disse ukene har de stoppet opp og tenkt, skrevet og diskutert – og fått mange andre til å gjøre det samme. Om hvorfor det å være brun er positivt i noen miljøer og negativt i andre, om hvilke alternative måter man kan bli brun på (hvis man VIL være brun), om hva det egentlig koster å ta solarium, for å nevne noe.

Med starthjelp fra tre av Norges mest leste bloggere som selv har brukt mye solarium har finalistene virkelig engasjert seg og fått mange kommentarer fra leserne sine.

”På ungdomsskolen så var vi liksom de to “solariumsvenninnene”. Vi var ALLTID brune, og vi følte til og med konkurranse oss i mellom om hvem som var brunest. Vi var “mulattene” i klassen. Vi skilte oss ut, og vi likte det!”. Det skriver 16 år gamle Tuva Willassen, som ble vinner av konkurransen, i sin blogg. Hun har engasjert mange av leserne sine, blant annet med innlegget “Hva skal til for å få unge til å ta mindre sol?” 

Har vi klart å påvirke noen?

Bloggerne "våre" har i hvertfall klart å påvirke noen!

Nyttig erfaring
Kampanjen har vært en spennende erfaring. Her er det bloggeren som er autoriteten overfor sine lesere, enten de skriver om hudskader, festen i går eller om et klesplagg er ”hot or not”. Vi kan hjelpe med fakta fra sidelinjen, men det er ungdommenes engasjement som avgjør hvordan resultatet blir. Vi kan ikke styre hva de skal mene eller skrive. Trolig har vi også noe å lære av måten de tilsynelatende lekende lett kommuniserer: Se for eksempel på denne lille filmen. Bra, ikke sant?

De fire solariumsfrie ukene er over, men dette er bare starten på noe. Vil deltakerne fortsette sin nye, solariumsfrie tilværelse? Som en av dem skriver: ”Det er en uvant følelse jeg har nå, for jeg føler meg ikke lengre “stygg” som blek. Jeg føler meg faktisk veldig fin, og ren!”.
Kampanjen er eksempel på ett av mange ulike tiltak vi gjør i arbeidet for å forebygge hudkreft. Hva tror du må til for å få Norge ned fra hudkrefttoppen?